איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

מחקר: אינטראקציה חברתית מאריכה חיים

אינטראקציה חברתית משפרת את אריכות הימים בצורה משמעותית

מחקר שנעשה בסין מגלה כי אינטראקציה חברתית משפרת את אריכות הימים בצורה משמעותית. ככל שנקיים פעילות חברתית בתדירות גבוהה יותר, כך נגדיל את תוחלת חיינו.

מחקר שפורסם בשנת 2023 ב- Journal of Epidemiology and Community Health בחן את השפעתה של פעילות חברתית על אריכות ימים. המחקר בוצע בקרב יותר מ-28 אלף קשישים סינים בני 89 בממוצע, בחמישה שלבים שונים בין השנים 1998 עד 2019.

שאלת המחקר העיקרית הייתה "כמה פעמים הייתם במגע חברתי עם אחרים" - כל יום, פעם בשבוע, לפחות פעם בחודש, מדי פעם או אף פעם. ממצאי המחקר מעידים כי אלו שלא מקיימים אינטראקציה חברתית כלל היו בעלי שיעור תמותה של 6.2%, לעומת אלו שקיימו אינטראקציה חברתית מדי יום, והיו בעלי שיעור תמותה של 3.6% - פי 2 פחות.

המחקר לקח בחשבון גם משתנים נוספים כגון מין, מצב משפחתי, רמת השכלה, תזונה, בעיות בריאות ועוד - והסיק כי תדירות האינטראקציה החברתית היא מדד חיזוי טוב לאריכות ימים. הנתון הזה לא מפליא את מי שמודע למחקרים קודמים בתחום.

לדוגמה - בחלקים מסוימים בעולם, הידועים בשם "האזורים הכחולים", ה"סוד" לאריכות ימים בקרב קשישים בני 100 ומעלה בכל רחבי העולם, הוא תזונה נכונה ופעילות גופנית, לצד חיי משפחה ושהייה עם חברים כגורם השלישי בחשיבותו. כמובן שגם אורח חיים בריא באופן כללי תורם לכל הנושא הזה, בדגש על הימנעות מצריכה מופרזת של אלכוהול וכן הימנעות מוחלטת מעישון או משימוש בסמים.

כאן המקום לציין ולהדגיש שלא מדובר אך ורק בהארכת תוחלת החיים, אלא גם בשימור של חיים בריאים לאורך כל התקופה המדוברת. הרי אין שום תועלת בהגעה לגיל המופלג והמכובד של 100 שנים, אם כבר בגיל 60 או 70 אנו סובלים ממחלות הקשורות לזקנה, כגון לחץ דם גבוה או דמנציה.

מחקרים נוספים מעידים על קשר מובהק בין סגנון חיים וחשיבה חיובית, ובין שינויים פיזיולוגיים מדידים בכל הנוגע לתהליך ההזדקנות. כמה דוגמאות בולטות:

  • קבוצת קשישים בני 70 ומעלה שחיה במשך שבוע כאילו היו בני 50, הפגינה שיפורים קוגניטיביים ופיזיולוגיים ממשיים.
  • קשישים בבית אבות שקיימו פעילויות משותפות קבועות עם ילדי גן, שיפרו את מצבם הפיזיולוגי והקוגניטיבי בצורה מדידה.
  • מדיטציה בתדירות קבועה מגדילה את כמות החומר האפור במוח, ומאפשרת לבני 50 ליהנות ממוח של בני 25.
  • וכן מחקרים נוספים בתחום.

צורות חשיבה מתקדמות יותר מתייחסות לזקנה כל מחלה שניתן לרפא ואף להפוך את כיוונה. כמובן שכל הנושא הזה עדיין נמצא בחיתוליו, וכנראה ייקח עוד זמן למצוא את הטיפולים שאכן יעשו זאת. הביולוג דיוויד סינקלייר הצליח להפוך את תהליך ההזדקנות בעכברי מעבדה, והוא חוזה שהודות לטיפול החדשני שלו - חלק מהאנשים החיים כיום יצליח להגיע לגיל 150 בעשורים הקרובים.

אין ספק שמדובר בממצאים מרגשים מאוד, אך בהקשר זה חשוב מאוד לחזור לקרקע. מומלץ שלא "להתמכר" לתחושה המטעה שניתן להבטיח כאן תוצאות כלשהן. אומנם המחקרים מעידים על אפשרויות מופלאות, אך כמובן שכל אחד ואחת מאיתנו הוא עולם שונה בפני עצמו. מה שיעבוד אצל אחד, עשוי שלא לעבוד אצל אחר - ויש לזכור זאת.

אם וכאשר יוכרז על טיפול נגד זקנה ומחלותיה, יהיה זה בהחלט אחד הרגעים המשמעותיים ביותר בתולדות האנושות והמדע. עד אז, נצטרך להסתפק במה שאנו יכולים לעשות עבור עצמנו, בכל הנוגע לאורח חיים בריא ומאושר עד כמה שניתן.

מאמר זה אינו מהווה המלצה או תחליף לייעוץ מקצועי