איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

מחלת דמנציה עם גופיפי לואי / לוי

מחלת גופיפי לואי היא סוג של דמנציה הפוגעת ביכולות קוגניטיביות ומוטוריות מסוימות

מה זה מחלת גופיפי לואי

מחלת גופיפי לואי (Dementia with Lewy Bodies) היא הסוג השני בשכיחותו של דמנציה אחרי מחלת האלצהיימר. משקעי חלבון הנקראים "גופי לואי" (או גם: לוי) מתפתחים בתאי העצב במוח, ומשפיעים על אזורים המעורבים בחשיבה, בזיכרון ובתנועה. מצב זה ידוע גם בשם דמנציה עם גופי לואי.

דמנציית גופי לואי גורמת לירידה ביכולות המנטליות, שמידרדרות בהדרגה עם הזמן. אנשים עם דמנציית לואי עשויים לראות דברים שאינם קיימים (הזיות חזותיות), וכן עלולים לסבול גם משינויים ברמת הערנות וביכולת תשומת הלב.

כמו כן החולים במחלת גופיפי לואי עלולים לחוות תסמינים של מחלת פרקינסון. תסמינים אלו עשויים לכלול שרירים נוקשים, תנועה איטית, בעיות הליכה וכן גם רעידות.

תסמינים של דמנציה עם גופי לואי

הזיות חזותיות - מצב זה עשוי להיות אחד התסמינים הראשונים של דמנציית גופי לוי. סימפטום זה מתרחש לעיתים קרובות באופן קבוע. החולים במחלה עשויים לראות צורות, חיות או אנשים שאינם שם, כמו גם הזיות המערבות צלילים, ריחות או מגע.

הפרעות תנועה - במהלך המחלה עלולים להופיע סימנים דמויי פרקינסון. תסמינים אלה כוללים האטה בתנועה, שרירים נוקשים, רעד או הליכה מדשדשת. כל אלו עשויים להגדיל את הסיכוי לנפילות.

ויסות לקוי של תפקודי הגוף - החלק של מערכת העצבים השולט בתפקודים אוטומטיים נקרא מערכת העצבים האוטונומית. דמנציית גופי לואי יכולה להשפיע על האופן שבו מערכת העצבים האוטונומית שולטת בלחץ הדם, קצב הלב, ההזעה והעיכול. זה יכול לגרום לירידות פתאומיות בלחץ הדם בעמידה, סחרחורת, נפילות, אובדן שליטה בשלפוחית ​​השתן וכן בעיות מעיים כגון עצירות.

בעיות קוגניטיביות - המחלה עלולה לגרום לבעיות דומות לאלו של אלצהיימר: בלבול, תשומת לב לקויה, בעיות חזותיות-מרחביות, אובדן זיכרון ועוד.

בעיות שינה - במצב זה עלולים לסבול מהפרעת שינה בשלב תנועת העיניים המהירות (REM). הפרעה זו גורמת לאנשים לבצע פיזית את החלומות שלהם בזמן שינה. אנשים עם הפרעת REM עשויים להכות באגרופים, לבעוט, לצעוק או לצרוח בזמן השינה.

תשומת לב משתנה - ייתכנו פרקים של נמנום, תקופות ארוכות של בהייה בחלל, תנומות ארוכות במהלך היום או דיבור לא מאורגן.

דיכאון ואדישות - ייתכנו מצבי דיכאון קליני וכן אובדן מוטיבציה.

מה ההבדל בין דמנציית לואי ואלצהיימר?

במחלת האלצהיימר כל תאי המוח מתנוונים ומתים בסופו, בעוד שבמחלת גופי לואי חלק מהנוירונים עדיין חיים - אך פשוט לא מתפקדים כראוי. חלק מהטיפולים מיועדים לעורר את אותם תאים שעדיין מסוגלים לשחזר את תפקודם.

מה גורם למחלת גופיפי לואי

המחלה מאופיינת בהצטברות של משקעי חלבונים המכונים "גופי לוי / לואי", הקשורים גם למחלות כגון פרקינסון ואלצהיימר.

נראה כי מספר גורמים מגדילים את הסיכון לפתח את המחלה:

  • גיל - אנשים מעל גיל 60 נמצאים בסיכון גבוה יותר.
  • מין / מגדר - יותר גברים מנשים.
  • היסטוריה משפחתית - מי שיש לו בן משפחה הסובל מהמחלה, בעל סיכון גבוה יותר לפתח אותה גם אצלו.

סיבוכים אפשריים

דמנציית גופי לואי היא פרוגרסיבית, מה שאומר שהיא מחמירה בהדרגה עם הזמן. ככל שהתסמינים מחמירים, המחלה מובילה למספר סיבוכים:

  • דמנציה קשה
  • התנהגות אגרסיבית
  • דיכאון
  • סיכון מוגבר לנפילה ולפציעה
  • החמרה בתסמינים של פרקינסון, כגון רעד
  • מוות, בממוצע כ-7 עד 8 שנים לאחר תחילת התסמינים

אבחון דמנציית גופי לואי

לסובלים מהמחלה יש ירידה הדרגתית ביכולת החשיבה, וכן לפחות שניים מהמצבים הבאים:

  • תפקוד, ערנות וחשיבה משתנים
  • הזיות חזותיות חוזרות ונשנות
  • תסמינים של פרקינסון
  • הפרעת שינה REM

תסמינים נוספים עשויים לכלול בעיות במערכת העצבים האוטונומית. כאשר זה קורה, הגוף אינו מסוגל לווסת את לחץ הדם, קצב הלב, טמפרטורת הגוף והזעה.

גם רגישות לתרופות לטיפול בפסיכוזה עשויה לסייע באבחון, במיוחד עבור תרופות כגון haloperidol (Haldol). זו הסיבה שלחולים במחלת גופי לואי אסור ליטול תרופות אנטי פסיכוטיות, מכיוון שהן עלולות להחמיר את התסמינים.


אין בדיקה אחת ויחידה שיכולה לאבחן דמנציה עם גופי לואי
. האבחנה מבוססת על הסימפטומים ועל ידי שלילת מצבים אחרים. בדיקות עשויות לכלול:

בדיקה נוירולוגית ופיזית

הרופא עשוי לבדוק האם יש סימנים למחלת פרקינסון, שבץ מוחי, גידולים או מצבים רפואיים אחרים שיכולים להשפיע על המוח והתפקוד הגופני. בדיקה נוירולוגית בוחנת רפלקסים, כוח, הליכה, טונוס שרירים, תנועות עיניים, שיווי משקל וחוש מישוש.

הערכת יכולות שכליות

הגרסה הקצרה של סוג מבחן זה מעריכה את מיומנויות הזיכרון והחשיבה תוך 10 דקות. הבדיקה אינה מבחינה בדרך כלל בין דמנציית גופי לוי ובין מחלת האלצהיימר, אך יכולה לקבוע האם קיים ליקוי קוגניטיבי. בדיקות ארוכות יותר, שנמשכות מספר שעות, עוזרות לזהות דמנציה של גופיפי לואי.

בדיקות דם

יכולות לשלול בעיות פיזיות שעלולות להשפיע על תפקוד המוח, כגון מחסור בוויטמין B12 או תת פעילות של בלוטת התריס.

סריקות מוח
לעיתים דרושה בדיקת MRI או CT כדי לזהות שבץ או דימום וכן כדי לשלול גידול. דמנציה מאובחנת על סמך ההיסטוריה הרפואית והבדיקה הגופנית, אבל מאפיינים מסוימים בבדיקת הדמיה יכולים להצביע על סוגים שונים של דמנציה, כגון אלצהיימר או דמנציית לואי.

אם האבחנה אינה ברורה או שהתסמינים אינם אופייניים, ייתכן שיהיה צורך בבדיקות הדמיה אחרות:

  • סריקות מוח מסוג Fluorodeoxyglucose PET, אשר מעריכות את תפקוד המוח.
  • טומוגרפיה ממוחשבת של פליטת פוטון בודדת (SPECT) או הדמיית PET. בדיקות אלו יכולות להראות ספיגת טרנספורטר דופמין מופחתת במוח.

בדיקת שינה

בדיקת פוליסומנוגרמה מיועדת לאבחון הפרעת שינה מסוג REM. ייתכן שתידרש גם בדיקת תפקוד אוטונומית כדי לחפש סימנים של חוסר יציבות בקצב הלב ובלחץ הדם.

בדיקת לב

ייתכן שתידרש גם בדיקת לב מסוג סינטיגרפיה, הבוחנת את זרימת הדם ללב; זאת לצורך זיהוי של מחלת גופיפי לואי. ייתכן שהבדיקה לא תהיה זמינה במדינות מסוימות (למשל ארצות הברית).

סמנים ביולוגיים

אפשרויות אבחון חדשניות של דמנציית לואי נמצאות כיום במחקר, ובהן גם שימוש בסמנים ביולוגיים - טרם התפתחות מלאה של המחלה.

אפשרויות טיפול בדמנציית גופיפי לואי

נכון להיום אין תרופה למחלה זו, אך רבים מהתסמינים יכולים להשתפר בעזרת טיפולים ממוקדים.

תרופות

מעכבי כולינאסטראז - תרופות אלו למחלת האלצהיימר פועלות על ידי הגברת רמות השליחים הכימיים במוח (נוירוטרנסמיטורים) החשובים לזיכרון, למחשבה ולשיפוט. תרופות אלו עשויות לסייע בשיפור הערנות והחשיבה, וכן להפחית הזיות ותסמינים התנהגותיים אחרים. תופעות לוואי אפשריות כוללות קלקול קיבה, התכווצויות שרירים והטלת שתן מרובה, כמו גם הגדלת הסיכון להפרעות מסוימות בקצב הלב.

תרופות לפרקינסון - יכולות לסייע בהפחתת שרירים נוקשים ותנועה איטית. עם זאת, תרופות אלו יכולות גם להגביר בלבול, הזיות ואשליות.

תרופות לטיפול בתסמינים אחרים - כגון בעיות שינה או תנועה לפי המלצת הרופא.

תרופות מסוימות עלולות להחמיר את יכולות הזיכרון, ויש להגביל תרופות הרגעה, שינה ואנטי פסיכוזה. בכל מקרה חובה להתייעץ עם רופא.

טיפולים נוספים, אורח חיים ועוד

תרופות אנטי פסיכוטיות עלולות להחמיר את תסמיני הדמנציה של גופי לואי, ולכן כדאי תחילה לנסות גישות אחרות:

התמודדות עם בעיות ההתנהגות - בחלק מהמקרים, ההזיות אינן גורמות למצוקה ותופעות הלוואי של התרופות עלולות להיות גרועות יותר מההזיות עצמן. עדיף להתמודד באומץ עם שינוי ההתנהגות.

שינוי הסביבה - הפחתת העומס והרעש יכולה להקל על החולה. תגובות המטפלים עצמם מחמירות לפעמים את ההתנהגות. הימנעו מתיקון וחקירה של אדם עם דמנציה והציעו ביטחון ותמיכה.

שגרה יומיומית ומשימות פשוטות - חלקו משימות לשלבים קלים יותר והתמקדו בהצלחות, לא בכישלונות. מבנה ושגרה במהלך היום יכולים להיות פחות מבלבלים.

דיבור פשוט וברור - שמרו על קשר עין, דברו לאט במשפטים פשוטים ואל תמהרו בתגובה. הציגו רק רעיון או הוראה אחת בכל פעם. השתמשו במחוות ורמזים, כגון הצבעה על חפצים.

פעילות גופנית - היתרונות של פעילות גופנית כוללים שיפור בתפקוד הגופני, בהתנהגות הכללית ובדיכאון. מחקרים מסוימים מראים שפעילות גופנית עשויה להאט את הירידה הקוגניטיבית אצל אנשים עם דמנציה.

גירוי תודעתי - השתתפות במשחקים, תשבצים ופעילויות אחרות הכוללות מיומנויות חשיבה, עשויה לעזור להאט את הירידה המנטלית. עודדו פעילויות אמנותיות ויצירתיות, כגון ציור, שירה או יצירת מוזיקה.

פעילות חברתית - מחקר מוכיח כי אינטראקציה חברתית מגדילה את תוחלת החיים. עודדו מפגשים ושיחות עם חברים, בני משפחה ועוד.

שגרת שינה - בעיות התנהגות יכולות להחמיר בלילה. צרו שגרה מרגיעה לפני השינה ללא הסחת דעת של טלוויזיה, ניקיון או בני משפחה פעילים. השאירו אור קטן דולק כדי למנוע חוסר התמצאות ונפילות בלילה.

הגבלת קפאין במהלך היום - לא לעודד תנומה בשעות היום ולהציע פעילויות גופניות בשעות היום. זה עשוי לעזור למנוע אי שקט לילי.

רפואה אלטרנטיבית - טיפול במוזיקה, טיפול בחיות מחמד, ארומתרפיה, עיסוי ועוד.

תמיכה רגשית - החולה עלול לחוש מבולבל, מתוסכל, כועס או פוחד לגבי העתיד, ועשוי לחוש צער ודיכאון. הציעו תמיכה על ידי הקשבה, עודדו פעילות והיו חיוביים. שמרו על כבודו העצמי של החולה.

עזרה לבני המשפחה המטפלים

טיפול באדם עם דמנציה יכול להיות מתיש פיזית ורגשית. בני המשפחה המטפלים זכאים לקבלת עזרה.

כמו כן כדאי לשקול טיפול ביתי באמצעות מטפל צמוד, או מעבר לבית אבות ייעודי לתשושי נפש.

לקבלת ייעוץ ותמיכה צרו קשר באתר או בטלפון 3856*


מאמר זה אינו מהווה המלצה או תחליף לקבלת ייעוץ וטיפול מקצועי, ואין להסתמך רק עליו לקבלת החלטות