איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

אי ספיקת לב - תסמינים, גורמים ואפשרויות טיפול

אי ספיקת לב היא כשל ביכולת הפעולה של הלב לספק דם וחמצן לגוף. מהם הגורמים, התסמינים ואפשרויות הטיפול?

מה זה אי ספיקת לב

אי ספיקת לב (Heart Failure) מתרחשת כאשר יכולת השאיבה של הלב נפגעת, מה שמוביל לסירקולציה לא מספקת של דם וחמצן כדי לענות על צורכי הגוף. מצב זה הוא בדרך כלל השלב האחרון בהפרעות לב שונות, והוא קשור לתחלואה ותמותה משמעותיים ברחבי העולם.

אי ספיקת לב שמאל / לב ימין

אי ספיקת לב עלולה להשפיע על החדר השמאלי, החדר הימני או שניהם יחד, מה שמוביל לסוגים שונים של אי ספיקה:

  • אי ספיקת לב סיסטולית מאופיינת בשיעור התכווצות חלש של שרירי הלב, מה שמותיר אותו מלא בדם בלי יכולת להתרוקן כראוי.
  • אי ספיקת לב דיאסטולית כרוכה בפגיעה במצב ההרפיה ובמילוי חדר הלב, למרות ששלב ההתכווצות תקין.

סימנים וסימפטומים של אי ספיקת לב

תסמינים של אי ספיקת לב עשויים לכלול:

  • קוצר נשימה, במיוחד במאמץ או בשכיבה פרקדן (אורתופנאה).
  • אגירת נוזלים המובילה לבצקת ברגליים, בקרסוליים, בריאות ועוד.
  • דופק מהיר או לא סדיר (דפיקות לב).
  • מתן שתן מרובה בלילה.
  • עייפות וחולשה במאמץ.

תסמינים אלו יכולים להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים והיכולת התפקודית. יש לפנות לרופא בכל חשש להימצאות סימפטומים אלו.

גורמים לאי ספיקת לב

אי ספיקת לב יכולה להתפתח בהדרגה לאורך זמן עקב מצבים שונים הפוגעים בשריר הלב או בתפקודו. הסיבות השכיחות כוללות:

מחלת עורקים כליליים - היצרות או חסימה של העורקים הכליליים מפחיתה את זרימת הדם לשריר הלב, מה שמוביל לאיסכמיה בשריר הלב ובעקבותיה לאי ספיקת לב. כ-40 עד 50 אחוז מהמקרים הם תוצאה של טרשת עורקים כליליים.

יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה) - עלייה ממושכת בלחץ הדם גורמת ללב לעבוד קשה יותר, מה שמוביל להיפרטרופיה (הגדלה) של שריר הלב ובסופו של דבר לאי ספיקה.

קרדיומיופתיה - הפרעות מבניות או תפקודיות בשריר הלב, כגון קרדיומיופתיה מורחבת, קרדיומיופתיה היפרטרופית או קרדיומיופתיה מגבילה, עלולות לפגוע בתפקוד הלב ולהוביל לאי ספיקה. כ-30 עד 50 אחוז מהמקרים הם תוצאה של תחלואה בשריר הלב.

מחלת לב מסתמית - תפקוד לקוי של מסתמי הלב, כגון היצרות אבי העורקים או רגורגיטציה מיטרלית (אי ספיקת המסתם הצניפי), עלולים לשבש את זרימת הדם התקינה.

אוטם שריר הלב (התקף לב) - פגיעה בשריר הלב הנובעת מחסימה פתאומית של זרימת הדם לעורקים הכליליים, עלולה להחליש את יכולת השאיבה של הלב.

הפרעות קצב - קצב לב חריג, כמו פרפור פרוזדורים או טכיקרדיה חדרית, עלולים לפגוע בתפקוד הלב.

מומי לב מולדים - מומים מבניים הקיימים בלידה עלולים להשפיע על התפתחות הלב ותפקודו, ולהוביל לאי ספיקה בשלב מאוחר יותר בחיים.

אבחון של אי ספיקת לב

  • אקו לב - בדיקה לא פולשנית המאפשרת הדמיה של מבנה הלב ותפקודו, כולל הערכה בנוגע ליכולת ההתכווצות, ממדי החדרים ותפקוד המסתמים.
  • אלקטרוקרדיוגרפיה (ECG) - אק"ג יכול לזהות קצב לב חריג, הפרעות בהולכה ועדויות לאיסכמיה בשריר הלב או אוטם שריר הלב.
  • צילום חזה - הדמיית רנטגן יכולה לחשוף סימנים של גודש ריאתי, כמו קרדיומגליה (הגדלה של הלב), בצקת ריאות ותפליטים פלאורליים.
  • בדיקות דם - מדידת סמנים ביולוגיים כגון פפטיד נטריאורטי במוח (BNP) ופפטיד נטריאורטי מסוג NT-proBNP יכולה לסייע באבחון ובפרוגנוזה.
  • צנתור לב - ניתן לבצע פרוצדורות פולשניות כגון אנגיוגרפיה כלילית וניטור המודינמי כדי להעריך מחלת לב כלילית, למדוד לחצים לבביים ולהעריך את תפקוד הלב בצורה מדויקת יותר.

מניעת אי ספיקת לב

אסטרטגיות מניעה ממלאות תפקיד מכריע בהפחתת הסיכון לפתח אי ספיקת לב.

  • שינויים באורח החיים - אימוץ אורח חיים בריא ללב, כולל פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל תקין, תזונה מאוזנת דלת נתרן ושומנים רוויים, הפסקת עישון והגבלת צריכת אלכוהול, יכולים לסייע במניעת התפתחות גורמי סיכון קרדיווסקולריים כגון יתר לחץ דם, סוכרת והשמנה.
  • ניהול מצבים רפואיים - ניהול יעיל של מצבים כמו יתר לחץ דם, סוכרת, יתר שומנים בדם ומחלת עורקים כליליים באמצעות תרופות, שינויים באורח החיים וטיפול רפואי קבוע - כל אלו מסייעים למניעה.
  • חיסונים - חיסון שנתי לשפעת וחיסון פנאומוקוק מומלמים לאנשים עם אי ספיקת לב, כדי להפחית את הסיכון לזיהומים והחמרות בדרכי הנשימה.
  • מעקב רפואי קבוע - ניטור תפקוד הלב, ייעול התרופות והקפדה על תוכניות טיפול הם מרכיבים חיוניים למניעת התקדמות המחלה וצמצום האשפוזים.

אפשרויות טיפול באי ספיקת לב

הטיפול נועד להקל על התסמינים, לשפר את איכות החיים, למנוע התקדמות המחלה ולהפחית תמותה. אסטרטגיות טיפול עיקריות:

תרופות - טיפולים תרופתיים כגון מעכבי אנזים ממיר אנגיוטנסין (ACE), חוסמי של קולטני אנגיוטנסין (ARB), חוסמי בטא, משתנים, נוגדי אלדוסטרון ומרחיבי כלי דם משמשים בדרך כלל להפחתת תסמינים, שיפור תפקוד הלב והארכת החיים.

מכשור לב - ניתן להמליץ על מכשירים מושתלים כגון מכשירי טיפול מחדש בסינכרון לב (CRT), קרדיו-דפיברילטור מושתל (ICD) ומכשירי עזר לחדר שמאל (LVADs) כדי לשפר את תפקוד הלב, למנוע מוות לב פתאומי או לספק תמיכה מכנית במחזור הדם.

שיקום לב - פעילות גופנית, ייעוץ תזונתי וחינוך לניהול עצמי הם רכיבים אינטגרליים בתוכניות שיקום לב, שמטרתן לייעל את היכולת התפקודית ולשפר את התוצאות.

התערבויות כירורגיות - במקרים מיוחדים ניתן לשקול פרוצדורות כירורגיות כגון השתלת מעקף של העורקים הכליליים (CABG), תיקון או החלפת מסתם וכן השתלת לב עבור מטופלים עם אי ספיקת לב מתקדמת העמידה בטיפול רפואי.

לסיכום, אי ספיקת לב היא מצב מורכב ומתיש הדורש גישה מקיפה לאבחון, ניהול ומניעה. על ידי התייחסות לגורמי סיכון הניתנים לשינוי, אופטימיזציה של טיפול רפואי ויישום שינויים מתאימים באורח החיים, ניתן לשפר את התוצאות ואת איכות החיים. זיהוי מוקדם של סימפטומים, התערבות בזמן וטיפול רב-תחומי חיוניים בהפחתת תחלואה ותמותה הקשורים למצב מאתגר זה.

מאמר זה אינו מהווה המלצה או תחליף לקבלת ייעוץ מקצועי