איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

מהפכת הרובוטים - עזרה לקשישים בגיל השלישי

אם פעם רובוטים היו רק נחלת המדע הבדיוני, כיום הם מהלכים בינינו ומסייעים להקל על חייהם של מבוגרים רבים

הטכנולוגיה מתפתחת בקצב כה מהיר, שכעת יש לנו המצאות שעד לפני עשור וחצי עדיין היו נחלת המדע הבדיוני בלבד. בין ההמצאות הטכנולוגיות המדהימות הללו - רובוטים כובשים את העולם בסערה, ומציעים סיוע בכל היבט של החיים: מבישול ארוחה ועד משלוח חבילה.

איך רובוטים יכולים לעזור לקשישים?

רובוטים עבור קשישים פותחו במיוחד מארבע סיבות עיקריות:

  • מתן עזרה במשימות קטנות כמו אכילה או הבאת דברים (עיתון, משחקים ועוד).
  • סיוע בניידות ותחבורה, כולל קימה מהמיטה או התניידות בבית ומחוצה לו.
  • הפחתת הבדידות לצד סיוע בצרכים חברתיים ורגשיים.
  • מתן תזכורות לנטילת תרופות, ארוחות ופגישות.

ניתן גם לתכנת את הרובוטים ללמוד את העדפותיו והרגליו של המבוגר, וכן לזהות שינויים בהתנהגות, כולל מתן התראות למטפלים או לשירותי חירום במקרה של נפילה או מצוקה אחרת.

ממשימות קטנות ועד עזרה משמעותית יותר, המטרה הכוללת היא לשפר את איכות החיים של קשישים, ולגרום להם להרגיש עצמאיים יותר, מאושרים יותר ובטוחים יותר לחיות לבדם או עם תמיכה מופחתת.

כאן המקום לציין שבחלק מבתי האבות של עמל ומעבר, משתמשים דרך שגרה ברובוטים לנוחות הדיירים ולרווחתם. אז הנה כמה דרכים בהן רובוטים יכולים לעזור לנו, ובמיוחד למבוגרים בני הגיל השלישי.

Image: pixabay

אינטראקציה חברתית והפגת בדידות

למרבה הצער תופעת לוואי של הזדקנות היא לרוב בדידות, מכיוון שאנשים מאבדים בני זוג וחברים וכבר אינם מסוגלים פיזית לצאת החוצה. לפי נתוני ארגון הבריאות הבריטי, יותר ממיליון קשישים בבריטניה אמרו שהם יכולים להעביר יותר מחודש ימים בלי לדבר עם איש.

כדי לתת מענה לבעיית הבדידות בקרב קשישים, וכן כדי לשפר את איכות חייהם בנוסף - הושק פרויקט "פפר", הרובוט האנושי החברתי. פפר הוא רובוט דמוי אנוש שנוצר במיוחד עבור אינטראקציה אנושית, והוא יכול לזהות פרצופים ורגשות אנושיים בסיסיים וכן לקיים שיחה.

פפר נוסה בהצלחה בבתי אבות הן בבריטניה והן ביפן. בעקבות זאת נמצא כי בריאותם הנפשית של דיירי בתי האבות השתפרה, לאחר בילוי עם הרובוט במשך שבועיים. פפר ורובוטים אחרים, כמו "קרוזר", צוידו גם בחיישנים לניטור לחץ דם, ריווי חמצן וטמפרטורת הגוף, מה שמאפשר למטפלים לספק את הטיפול המתאים באופן גמיש.

חיות מחמד רובוטיות

בתקופת הקורונה, כזכור, חלו הגבלות ביקור והנחיות להתרחקות חברתית. כל אלו הביאו לכך שקשישים רבים חוו תחושות של בידוד, מכיוון שלא יכלו לראות בני משפחה וחברים.

על מנת לעזור להם להתמודד עם המצב, יצרו חברות רובוטיקה "חיית מחמד" רובוטית עבור דיירים בבתי אבות, בבתי חולים ובמתקני דיור מוגן. חיות מחמד רובוטיות אלו משתמשות במגע, אור וצליל, יכולות להגיב לליטוף, לזהות מילים, לנבוח או לגרגר ואפילו לקבל דופק.

לחיות מחמד רובוטיות יש השפעות דומות לחיות מחמד טיפוליות בחיים האמיתיים, לרבות הפחתת מתח, רווחה מוגברת, נוחות וחברה. כמובן שאם יש אפשרות לגדל חיית מחמד אמיתית ולא רק רובוטית, הערך הטיפולי יהיה משמעותי בהחלט.

רובוטים להאכלה

ככל שאנו מתבגרים ומזדקנים, משימות שהיו קלות עבורנו עלולות להפוך לרוב לקשות יותר, ובהן אכילה, הלבשה, כביסה ועוד.

כיום קיימים מספר סוגים של רובוטים זמינים כדי לעזור לקשישים לאכול ולשתות, כגון רובוט My Spoon מבית Robotarm. הכף שלו עוזרת לבעלי מגבלות בתפקוד היד על ידי הבאת אוכל לפה היישר מצלחת או קערה.

בצורה כזו אפשר להפחית את הלחץ סביב שעות הארוחה, ולאפשר לכל אדם לאכול בקצב שלו, במקום להסתמך על מישהו אחר שיאכיל אותו.

אמבטיות עתידניות

אמבטיות לא רק שומרות עלינו נקיים; הן גם טובות להרגעה, לשיפור זרימת הדם ולרווחה נפשית ופיזיולוגית. עם זאת כאשר מגיעים לגיל מסוים או למצב רפואי מסוים, אמבטיה עשויה להיות קשה עד בלתי אפשרית ללא עזרה של אדם נוסף.

בתערוכה העולמית לשנת 1970, חשפה סניו את "האמבט האולטראסוני" שלה, הידוע גם בשם "מכונת הכביסה האנושית". אמבט זה השתמש בשילוב של סילוני מים, מחוללי גלים ומכונות ייבוש כדי לשטוף ולייבש אנשים.

חברות הרובוטיקה בנות ימינו עדיין מנסות ליצור רובוטים לאמבטיה, שיכולים להרים קשישים בבטחה לתוך האמבטיה וכן לצאת ממנה, כמו גם לסייע במקלחת עצמה.

הרמה ונשיאה

לקשישים בדרך כלל קשה יותר לקום ולהסתובב בהשוואה לאנשים צעירים יותר, ולכן פותחו כמה רובוטים כדי לעזור בהיבט זה של החיים. Robear היה רובוט טיפול סיעודי ניסיוני, שפותח על ידי מרכז RIKEN-SRK לחקר רובוטים אינטראקטיביים וחברת Sumitomo Riko ביפן.

Robear היה מיועד להרים אנשים מהמיטה, לעזור להם לשבת בכיסאות גלגלים ואפילו להציע סיוע בעמידה. דגמים אחרים כגון RIBA (רובוט לסיוע-גוף אינטראקטיבי) מסוגלים להוציא ולהכניס אנשים למיטה ולכיסא גלגלים.

עצמאות ותחושת ביטחון

הבא ברשימה שלנו הוא ElliQ, רובוט אינטראקטיבי שמקדם עצמאות כדי לעזור למבוגרים להרגיש בנוח לעשות דברים בעצמם. ElliQ מספק חברות, בידור וכיף, וכן עוזר לאנשים לשמור על בריאותם.

התכונות הרבות של אליק כוללות שיחה, מוזיקה, חדשות, ספורט, מזג אוויר, משחקים קוגניטיביים, בדיקות בריאות, תרגילי מיינדפולנס, הודעות עם בני משפחה, עובדות מעניינות ומידע בריאותי כללי בתוספת פעילות גופנית.

ככל שהמשתמשים מבלים יותר זמן עם ElliQ, הרובוט מתאים את הגישה שלו כדי להתאים הצעות לצרכים והעדפות הייחודיות שלהם, תוך התאמה אישית של החוויה כדי להפוך אותה לאמיתית יותר.

רובוטי ניקיון

המצאות כמו Roomba או iRobot, שואבי האבק הרובוטיים, באמת יכולות לעזור לקשישים בעבודות הבית היומיומיות. במקום שהמבוגר יצטרך להתכופף או להרים חפצים וייפגע בעצמו מבחינה פיזית, רובוט הניקיון עובר אוטומטית דרך הבית כדי לאסוף אבק ולכלוך תוך זמן קצר.

אנשים רבים כיום משתמשים בסוג זה של רובוטים. מצלמות וחיישנים מיוחדים מאפשרים לרובוט להימנע ממכשולים ולחזור לעמדת ההפעלה לאחר הניקוי, וזאת כדי למנוע מהם "להיכנס מתחת לרגליים" כמו שאומרים אצלנו. דגמים מסוימים אפילו מתרוקנים מעצמם לתוך שקית אטימה עצמית.

רובוט סיוע רפואי

השימוש ברובוטים רפואיים בטיפול בקשישים הוא תעשייה צומחת. כפי שכבר ציינו בהתחלה, כמה מבתי האבות של עמל ומעבר משתמשים ברובוטי TEMI לרווחת הדיירים מזה שנים רבות.

דוגמה נוספת היא Moxi, רובוט חד זרועי שיכול להסתובב בבתי חולים למטרת איסוף ואספקה של תרופות, ציוד, דגימות חולים או מצעים.

במהלך מספר מחקרים נמצא כי מוקסי חוסך לרופאים מספר שעות עבודה ביום; זאת על ידי יצירת מפה פנימית משלו ומעקב אחר הזמנות משלוח דרך אפליקציה.

רובוט סיוע כללי

HERB - ראשי תיבות של Home Exploring Robot Butler - הוא רובוט אוטונומי שיכול ללמוד לבצע משימות כמו הנחת ספרים על מדף, העמסת מדיח כלים, פינוי שולחן והבאת משקאות מהמקרר. מרשים בהחלט.

הרובוט הרב עוצב ביפן כחלק מיוזמת Carebots. הוא ממפה ביעילות את סביבתו על מנת לנווט בבטחה מבלי להתנגש בדברים או להפיל אותם.