איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

גיל זה רק מספר? מחקר מצא כי זקנה מתחילה בראש

מחקרים חדשים מצאו כי לפעמים גיל זה באמת רק מספר

מתי מתחילה הזקנה? מחקר חדש מצא שזה תלוי בשאלה מתי נולדתם.

בשונה מהדורות הקודמים, בני 60 פלוס של ימינו לא בהכרח מרגישים "זקנים". מחקרים מצאו כי זקנה היא קונסטרוקט חברתי הרבה יותר מאשר מציאות אובייקטיבית בלבד.

חוקרים גרמנים בדקו נתונים עבור יותר מ-14,000 אנשים במשך 25 שנה, בגילאים 40 עד 85. הממצאים מגלים שאנשים בני 65, בממוצע, חושבים שהזקנה מתחילה בערך בגיל 75.

כל 4 עד 5 שנים, "גיל הזקנה" זז גבוה יותר בשנה אחת או יותר. כמו כן ככל שאנשים נולדים בשנה מאוחרת יותר, כך הם מאמינים שהזקנה מתחילה מאוחר יותר.

ככל שאנו מזדקנים, אנו נוטים להרגיש צעירים יותר מאשר אנשים בני אותו גיל בעבר. עם זאת אנו גם חושבים על זקנה באור שלילי יותר ויותר, ומקשרים אותה עם שבריריות, בריאות לקויה וירידה נפשית.

מתי מתחילה הזקנה?

מתי מתחילים להזדקן? תלוי את מי שואלים ומתי נולדתם. עבור מיליוני אנשים שנולדו בין 1952 ל-1974, הקו בין גיל הביניים לזקנה הוא מספר נע תמידית.

אומנם אנשים שנולדו בשנה מאוחרת יותר, מאמינים שזקנה מתחילה בשלב מאוחר יותר בחיים בהשוואה לאלה שנולדו מוקדם יותר, אך ייתכן שמגמה זו לא תימשך בעתיד. אחת הסיבות היא שהעלייה בתוחלת החיים האטה, במיוחד מאז מגיפת הקורונה.

למרות שכיום אנשים מרגישים צעירים יותר מאשר בעבר, מחקרים הראו שסטריאוטיפים לגבי הזדקנות הפכו שליליים יותר עם הזמן, במיוחד בארה"ב. בצפון אמריקה עמדות אלו מתארות אנשים מבוגרים כקבוצה הומוגנית שחיה עם שבריריות, בריאות לקויה, תלות וירידה נפשית. ככל שמתבגרים, בנקודת זמן מסוימת הופכים לקורבן של הסטריאוטיפים שלנו - והם הופכים לנבואה שמגשימה את עצמה.

פער דיגיטלי וקשרי משפחה

ייתכן שדיגיטציה הייתה אחד הגורמים החשובים ביותר שהניעו את המגמות המשתנות סביב תפישת הזקנה. עבור רבים מאנשי הבייבי בום המאוחרים ודור ה-X (שלמדו להתמודד עם הפער הדיגיטלי), הטכנולוגיה הייתה מבורכת בתחומים רבים; אבל ההשפעה על ילידים דיגיטליים - בני דור המילניום ודור Z - עשויה להיות קבועה.

מעבר לכך יש מחקרים שמצאו כי חסך חברתי במהלך שנות התפתחות לא רק מייצר שינויים במוח, אלא עלול גם להגביר את תחושות הבדידות ולהפחית את האושר - גורמים שהוכחו כמאיצים את ההזדקנות, כולל עלייה במצבים כרוניים בגילאים מבוגרים יותר. כמו כן הבדלי בדידות, במיוחד בגיל העמידה, עשויים לגרום לתפישות שונות.

מצד אחד קשרים חברתיים רבים נוצרים יותר באינטרנט מאשר במציאות, ועלולות להיות לכך השפעות מזיקות בטווח הארוך. קשרים משפחתיים וחברתיים נקשרו עם סבירות גבוהה יותר לשגשוג ופריחה. אומנם הטכנולוגיה מייצרת נוחות רבה, אבל במחיר של הפרדה פיזית. אנחנו פחות חשופים למבוגרים הגרים איתנו יחד באותו בית, ורבים מהצעירים כיום פוחדים מהזקנה ונוטים פחות לכבד את המבוגר.

עבור מבוגרים צעירים רבים, האינטראקציה הגדולה היחידה עם אנשים מבוגרים קשורה למחלה; כלומר הם מפספסים למידה של חוויות חיוביות יותר בהזדקנות, כגון חוסן, קבלה עצמית והחוכמה שמהווה חלק בלתי נפרד מניסיון החיים.

אז מתי מתחילה הזקנה? שוב, תלוי את מי שואלים. יש כאלה שמעידים שהבאת ילדים לעולם שינתה את נקודת מבטם לגבי תחילת הזקנה. זה נכון במיוחד כאשר הופכים להיות הורים בגיל מאוחר, כגון שנות ה-40 או למעלה מכך.

תחושת הזקנה מושפעת גם מרמת הפעילות האישית של כל אחד ואחת. מי שנשאר פעיל וחיובי, ממשיך לעשות דברים ותורם לעולם. זקנה היא לא רק מספר אלא הרבה יותר אינדיבידואלית. יש אנשים בני 80 שלא נראים זקנים, ויש בני 60 שנראים מבוגרים בהרבה ממה ששנותיהם הביולוגיות עשויות להעיד.

מעבר לכך מבוגרים עם מספר גדול יותר של מחלות כרוניות ובריאות ירודה יותר, תפסו את הזקנה כמתחילה מוקדם יותר מאשר אנשים בריאים יותר.

שינויי עתים ועמדות

העולם הגלובלי מזדקן, ותפישות הזקנה מושפעות כעת מהעובדה שאנשים חיים ועובדים זמן רב יותר, עוסקים בתדירות גבוהה יותר באינטראקציות וירטואליות לעומת פנים אל פנים, ומופגזים בנורמות חברתיות שמעריכות נוער ומראה צעיר.

ובכל זאת, הזדקנות אינה בחירה - היא בלתי נמנעת. חשוב להיות מודעים לכך שזה קיים וכמובן להתכונן לכך בדרך הטובה ביותר. אורח החיים הנכון לצד תפישות מחשבתיות ישפיעו בצורה משמעותית על תהליך ההזדקנות של כל אחד ואחת מאיתנו.