איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

האנשים המבוגרים ביותר בעולם [ומה הסוד לאריכות ימים]

בחלקים מסוימים בעולם, הנקראים האזורים הכחולים, יש ריבוי גבוה של מבוגרים בני 100 ומעלה. איך הם עושים את זה והאם גם אנחנו יכולים?

תוחלת החיים של כולנו עולה בהתמדה, אבל יש מקומות מיוחדים בעולם בהם יש ריבוי של מבוגרים; חלקם בני 100 ומעלה. מהם "האזורים הכחולים" ומה הסוד שלהם לאריכות ימים?

מעיין הנעורים

כולנו רוצים לחיות לנצח בבריאות טובה, וככל שהעולם מתקדם - כך שני הפרמטרים הללו משתפרים גם הם. אם בעידנים עתיקים תוחלת החיים הממוצעת עמדה על כ-18 עד 30 שנים, הרי שכיום מדובר על יותר מ-80 שנים (כאשר ישראל במקום ה-11 במדינות המפותחות). עם זאת יש לזכור שמדובר אך ורק בממוצע, וכמובן שיש כאלה שחיים גם מעבר לגיל 100.

המין האנושי נלחם בהזדקנות מקדמת דנא, ונושא זה תפס תאוצה בעיקר מרגע הגעתן של טכנולוגיות מתקדמות החל מהמאה ה-20. מחקרים רבים כבר מצאו כביכול את "המתכון" לחיים בריאים וארוכים (בהשוואה לממוצע כמובן), וכיום כבר ידוע שמדובר בשילוב כלשהו בין אורח חיים נכון (שניתן לשינוי) וגנטיקה (שאיתה אנו נולדים).

ממצאי עבר מעידים כי פעילות גופנית, אכילה נכונה, חשיבה חיובית והימנעות מחומרים בעייתיים (אלכוהול, סמים) - מהווים פקטור משמעותי בדרך לחיים ארוכים ובריאים. החוקרים המתקדמים ביותר אף מתייחסים לזקנה כאל מחלה, שבסופו של דבר נוכל לרפא או אפילו להפוך את כיוונה. אבל עד שזה יגיע - כדאי ללמוד מה עושים בני ה-100 ומעלה שזכו להגיע לגיל מופלג בהשוואה לכולנו.

האזורים הכחולים

כאשר חוקרים ביקשו לזהות את הגורמים המסייעים בהארכת תוחלת החיים, התגלו בעולם כמה אזורים גיאוגרפיים בהם תוחלת החיים גבוהה מהממוצע. מקומות אלו ידועים בשם "אזורים כחולים" (Blue Zones), ונכון להיום יש 5 כאלה: אוקינאווה ביפן, סרדיניה באיטליה, ניקויה בקוסטה ריקה, איקריה ביוון וכן לומה לינדה בקליפורניה ארצות הברית.

באזורים הכחולים הללו יש ריבוי של מבוגרים בני 80, 90 ואף 100 ומעלה; זאת באופן חריג בהשוואה למספרם באוכלוסיות אחרות בעולם. לא רק שיש להם חיים ארוכים, אלא שמדובר גם בחיים בריאים. גם כשהם בגיל 100 ומעלה, דעתם עדיין צלולה והם כמעט לא סובלים מאף אחת ממחלות המערב - כגון בעיות לב, שבץ, דמנציות לסוגיהן וכן הלאה.

מה הסוד שלהם לאריכות ימים

מה גורם לכל אותם בני 100 ומעלה באזורים הכחולים להגיע לגיל מופלג שכזה? ממחקרים שנעשו בנושא, התגלה שיש כמה גורמים משותפים בין האזורים הללו:

תזונה - אוכל טבעי ולא מעובד, בדגש על תזונה ים תיכונית המבוססת בעיקר על ירקות, דגנים, קטניות ודגים עם מיעוט של בשר אדום. בחלק מהאזורים הכחולים, כמו יפן למשל, נהוג לאכול מאכלי ים רבים (כולל אצות ים) - מה שבהחלט מרים תרומה משמעותית לאורך החיים.

פעילות גופנית - המבוגרים המופלגים בחמשת האזורים הכחולים פעילים לאורך כל חייהם. יש כאלה שעוסקים בחקלאות למחייתם או בגינון כתחביב, מה שמחייב אותם לזוז ולהפעיל את הגוף מדי יום; יש כאלה שעושים הליכות, שוחים ועוד; ויש אחרים שעושים פעילויות שונות נוספות כחלק משגרת חייהם. כל זה מאלץ את הגוף להישאר בתנועה, מה שבהחלט תורם לחיים בריאים ולא רק ארוכים.

משפחה וחברים - חיי משפחה וקרבה לקהילה הם בהחלט פקטורים משמעותיים בתוחלת חיים ארוכה. כאשר המשפחה והחברים נמצאים במקום הראשון מבחינת חשיבות, ורק אחר כך באים דברים כגון כסף או עבודה - תחושת השייכות החזקה מהווה גורם עיקרי בחיים ארוכים, בריאים ושמחים. שהייה במחיצת ילדים בהחלט תורמת לחיים מאושרים, כפי שנתגלה במחקר שהפך לתוכנית טלוויזיה ידועה.

קצב חיים איטי - בחמשת האזורים הכחולים איש אינו ממהר. בחלקם אף לא משתמשים בשעונים. גם תחושת משמעות ומטרה נכללת בקצב החיים הנינוח הזה, כולל אמונות דתיות ואחרות המסייעות להתמודד עם החיים בצורה יותר אופטימית.

הצד השני של המטבע - היפוך דמוגרפי

אין ספק שתוחלת חיים ארוכה ובריאה היא משהו שכולנו שואפים אליו; אבל כמו בכל דבר אחר בחיים, גם פה מדובר במינון הנכון. יפן, למשל, ידועה במבוגריה - עד כדי כך שהמצב שם הפך להיות די בעייתי.

הצעירים הפסיקו להביא ילדים לעולם, ומספרם של המבוגרים מעל גיל 65 מרקיע שחקים. אם המצב הנוכחי יימשך כפי שהוא כיום, העם היפני עלול להיעלם תוך כמה עשורים בודדים.

גם בעולם כולו יש מגמה מדאיגה של היפוך דמוגרפי: מספרם של המבוגרים גדל בהתמדה - ומספרם של הצעירים יורד. חוץ מיפן זה מתרחש גם במדינות מסוימות באירופה וכן במקומות נוספים.

התחזית הנוכחית גורסת שאם המצב יימשך כפי שהוא כיום, בשנת 2100 האנושות כולה תעבור למגמת צמצום והאוכלוסייה תפחת בהדרגה. למותר לציין שאצלנו בישראל אין הרבה סיכוי למצב כזה, כי קצב הריבוי הטבעי שלנו הוא הגדול ביותר במדינות המפותחות.

מחקרים נוספים

חשיבה חיובית בהחלט תורמת את חלקה לחיים בריאים, ועל כך תעיד אסופת מחקרים בנושא אושר ופסיכולוגיה חיובית.

אחד המחקרים הידועים ביותר בתחום זה גילה כבר בשנות ה-80 שמספיק לדמיין את עצמנו צעירים יותר, כדי שתחול השפעה פיזיולוגית ממשית על גופנו. גם מדיטציה מסוגלת לשמר את המוח שלנו, אפילו בגילים מתקדמים.

לא צריך לרדוף בכוח אחרי האושר והחיים הארוכים. עדיף פשוט לחיות את החיים וליהנות מהם, ולהרגיל את עצמנו כמה שאפשר לאורח החיים הנכון שיביא אותנו לגיל מופלג.